Tålmodighed med dig selv

Tålmodighed med dig selv

En accept af at forandring tager tid. Det tager tid at danne nye hjerneforbindelser, så man kan begynde at gøre noget på en ny måde. Den måde du foretrækker.

Tålmodighed med sig selv.

Det kan være en god hjælp at tænke

Hvad mit indre sårede barn har brug for lige nu, i denne situation?

Utålmodigheden med en selv let kan titte frem, når der ikke lige bliver dannet nye hjerneforbindelser med det samme. Det der gør, at nye foretrukne vaner bliver integreret og automatiseret. Det er en god hjælp at tænke om sine udfordringer i metaforer. Det kan være lettere at danne sig et billede af ex. en sti, der skal trampes godt til, inden den bliver tydelig. Det giver næsten sig selv på flere måder, at det er det der skal til. Man må bare blive ved. På alle årstider og i al slags vejr. Sammen med andre og alene. Blive ved at bane vej til den bliver tydelig og åbenlys.

Affirmationer kan støtte din tålmodighed med dig selv.

Det kan være godt at have nogle sætninger til anvendelse, når noget er svært og tålmodigheden med dig selv bliver sat på prøve. Det kan ex være

 ”Det er klart at det er svært lige nu”

”Det er som det er lige nu, men det forandrer sig”

”Det er en sund reaktion på noget usundt”.

Find selv på sætninger der kan hjælpe og støtte dig.

Det er godt at have nogen og noget at støtte sig til, når man nu skal blive ved at øve sig igen og igen. Det er ikke at snyde. Det er at hjælpe.

Din foretrukne retning

Nogle gange skal man helt tilbage på perronen for at skifte spor, for at give slip på den dominerende retning man er i gang med, for at se at det er muligt at gå ad den foretrukne vej. Andre gange, når sporerne ikke er kommet for langt fra hinanden, kan det være at du opdager, at der er forbindelse imellem de to spor, som du kan benytte.

Den foretrukne vej er det spor hvor du tager plads. Det spor hvor du er bevidst om hvad der er godt for dig. Der hvor din stemme har plads i rummet. Hvor du siger når noget ikke er i orden og det der ellers er at sige. Der hvor du gerne vil forklare, men ikke tager opgaven på dig med at få andre til at forstå, for at overbevise dem. Der hvor du ikke tager det på dig som andre ikke kan bære. DU har muligheden for at skubbe det tilbage, som du ikke vil have og lade være at opsuge det. Så du kan bevare dig selv og samtidig være der med andre.

Hvad er dit foretrukne spor?

Hvilke barrierer/ forhindringer er der?

Hvad kan støtte dig i at komme dertil?

Hvad er det der kan få dig til at blive på det nye eller foretrukne spor?

For at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse bruger vi cookies til at indsamle statistik. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage på siden om cookies.  Læs mere